Tales from the Dark Side of the Moon

…sau cum respiram in lumea reala.

Gabriel Liiceanu – Despre Minciuna

Posted by Jo pe August 18, 2006

Intr-una din perioadele mai dificile prin care am trecut, s-a nimerit sa primesc o carte de la un bun prieten, care mi-a mai luat gandul de la problemele mele, si m-a facut sa-mi dau seama ca exista ceva, mult mai presus de mine, ceva ce eu n-o sa inteleg niciodata.

N-are rost acum sa fac un rezumat al cartii, pentru ca as strica, in mare parte, bucuria de a o citi. Asa ca o sa scriu o parte din prefata, care, sper eu, va va face sa o cumparati, sau, macar, sa o imprumutati de la un prieten/coleg/etc si sa o cititi. Ridica niste probleme destul de interesante.

„Am ales sa public aceste pagini in chip de sine statator, si nu sa le prind intr-un volum de eseuri, cu speranta ca, avand in continuare o regretabila actualitate, ele vor reusi poate mai bine, in izolarea lor, sa atraga atentia asupra situatiei ingrijoratoare in care se afla poporul roman: aceea de a nu putea sa se organizeze la nivelul moralei de a doua instanta, pentru a crea o clasa politica si un nou principe capabili sa ne scape – potrivit expresiei lui Machiavelli – de coruptia in stadiul ei ultim.

Voi vorbi despre minciuna nu in sensul ei privat (…), ci in cel public, asadar voi vorbi despre minciuna colectiva, in care unul sau mai multi ii mint pe multi care la randul lor sunt fie mintiti, fie mint in corpore, traind impreuna cu cei care ii mint intr-un vast scenariu al minciunii.” (Gabriel Liiceanu)

Lasă un răspuns

 
